X
تبلیغات
عبور موقت - روانشناسی

عبور موقت

مطالب موفقیت وروانشناسی

?What Is Stress

Feeling like there are too many pressures and demands on you? Losing sleep worrying about tests and schoolwork? Eating on the run because your schedule is just too busy? You're not alone. Everyone experiences stress at times — adults, teens, and even kids. But there are ways to minimize stress and manage the stress that's unavoidable.

?What Is Stress

Stress is a feeling that's created when we react to particular events. It's the body's way of rising to a challenge and preparing to meet a tough situation with focus, strength, stamina, and heightened alertness.

The events that provoke stress are called stressors, and they cover a whole range of situations — everything from outright physical danger to making a class presentation or taking a semester's worth of your toughest subject.

The human body responds to stressors by activating the nervous system and specific hormones. The hypothalamus signals the adrenal glands to produce more of the hormones adrenaline and cortisol and release them into the bloodstream. These hormones speed up heart rate, breathing rate, blood pressure, and metabolism. Blood vessels open wider to let more blood flow to large muscle groups, putting our muscles on alert. Pupils dilate to improve vision. The liver releases some of its stored glucose to increase the body's energy. And sweat is produced to cool the body. All of these physical changes prepare a person to react quickly and effectively to handle the pressure of the moment.

This natural reaction is known as the stress response. Working properly, the body's stress response enhances a person's ability to perform well under pressure. But the stress response can also cause problems when it overreacts or fails to turn off and reset itself properly.

Good Stress and Bad Stress

The stress response (also called the fight or flight response) is critical during emergency situations, such as when a driver has to slam on the brakes to avoid an accident. It can also be activated in a milder form at a time when the pressure's on but there's no actual danger — like stepping up to take the foul shot that could win the game, getting ready to go to a big dance, or sitting down for a final exam. A little of this stress can help keep you on your toes, ready to rise to a challenge. And the nervous system quickly returns to its normal state, standing by to respond again when needed.

But stress doesn't always happen in response to things that are immediate or that are over quickly. Ongoing or long-term events, like coping with a divorce or moving to a new neighborhood or school, can cause stress, too.

Long-term stressful situations can produce a lasting, low-level stress that's hard on people. The nervous system senses continued pressure and may remain slightly activated and continue to pump out extra stress hormones over an extended period. This can wear out the body's reserves, leave a person feeling depleted or overwhelmed, weaken the body's immune system, and cause other problems

+ نوشته شده در  یکشنبه هفتم آذر 1389ساعت 11:48  توسط فائزه(ز -محمدی )  | 

مجموعه اطلاعات مفید آمادگی کنکور کارشناسی ارشد (1- روش مطالعه)

اغلب دانشجویان و علاقه مندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می‌‌کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روش های علمی شیوه هایی را توصیه می‌‌کنند.
مطلب زیر از کتاب زمینه روانشناسی "هیلگارد" تهیه شده که می‌‌تواند پاسخگوی برخی از پرسش های مربوط به شیوه های مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می‌‌کنیم:
اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تکنیک " PQRST" ( که مخفف آن در زبان لاتین، " Preview " مرور اجمالی، " Question " سوال، " Read " خواندن، "Self-recitation" تلقین و تکرار " Test" آزمون است) آشنا می‌‌شوید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهارم آذر 1389ساعت 16:51  توسط فائزه(ز -محمدی )  | 

آیا خوابیدن کودک در کنار پدر و مادر درست است؟؟؟

چندین بار در روز از من می پرسند:"دکتر آیا درست است کودک در رختخواب ما بخوابد؟"و جواب من همیشه همین خواهد بود:"هر جایی که شما سه نفر (مادر، پدر و کودک) بخوابید بهترین محل است. به هر صورتی که در هر سه نفر شما احساس رضایت و خشنودی ایجاد نماید بهترین نحوه برای خوابیدن شماست." من ترجیح میدهم بجای واژه "رختخواب خانوادگی" از واژه "شریک خواب" استفاده کنم زیرا نوزاد در کنار پدر و مادر میخوابد تا زمانی که حس کند به تنهایی میتواند بخوابد. نظر به اینکه من در خانواده خود شراکت در خواب را به مدت 10 سال تجربه کرده ام لذا استفاده از این روش زیبا را به اقوام خود بارها توصیه کرده ام.این روش اکثر اوقات در مورد بیشتر افراد نتایج خوبی داشته است ولی همیشه برای همه والدین قابل استفاده نیستد. در اینجا جدا" از پدر و مادرهای جوان میخواهم که برای خوابیدن خود و فرزندانشان روشی درست و عملی انتخاب کنند که همیشه قابل استفاده باشد.

خواب كودك

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389ساعت 17:18  توسط فائزه(ز -محمدی )  | 

هوش عاطفی

مقدمه
امروزه روانشناسان علاوه بر توجهی که به تفاوت افراد از لحاظ هوش علمی دارند، هوش عاطفی را نیز به عنوان یک تفاوت عمده بین شخصیت‌های مختلف قلمداد می‌کنند. بطوری که افراد مختلف ممکن است از لحاظ میزان بهره هوشی عاطفی متفاوت از یکدیگر باشند و این تفاوت به شیوه‌های گوناگون در زندگی آنها نمود پیدا کند. کارکردها و عملکردهای افراد به دلیل داشتن درجه هوش عاطفی متفاوت بوده و کل زندگی آنها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

هوش عاطفی چیست؟
هوش عاطفی ، شیوه برخورد فرد با مسائل و فراز نشیب‌های زندگی را نشان می‌دهد. به عبارتی هوش عاطفی مجموعه‌ای ازخصوصیات شخصیتی است که در سرنوشت و سبک زندگی فرد موثر است. این خصوصیات شخصیتی موجب می‌شود که فرد از شیوه‌های مناسب برای گذران زندگی و مراحل آن استفاده می‌کند. این افراد رضایت از زندگی بیشتری دارند، شاداب‌تر هستند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389ساعت 17:5  توسط فائزه(ز -محمدی )  | 

اعتیاد

با تغییر تدریجی شیوه زندگی بدنبال پیشرفت تمدن ، همانگونه که بشر از رفاه بیشتری برخوردار می شود عوارض و معضلات نیز رخ می نماید . زمانی  انسانها به شیوه ای سنتی و ابتدائی زندگی می کردند و مسائل و مشکلات جمعی و روانی شان را نیز سنتی حل می کردند اما با تغییر شیوه زندگی به شکل امروزی و جدید گاهی مسائلی ایجاد می شود که حل آن از عهده بسیاری از افراد خارج است .

بروز بیماریهای روانی و سیر تدریجی آن منجر به ایجاد رفتارها و عادت هایی در انسان می شود که بعضاً کنترل و ترک آن بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است .

اعتیاد انسان به مصرف مواد و داروها از جمله این عادت هاست . طبق آخرین آمارها در کشور 5000000 نفر از افراد حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده اند و 2000000 نفر معتاد به آن هستند . سیر پیشرونده اعتیاد به مواد و ترویج روشهای مصرف غیربهداشتی آن همچون تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک منجر به بروز بیمایهای لاعلاجی همچون ایدز می شود که بیش از 70000000 نفر را در جهان گرفتار نموده است و در کشور ما نیز بیش از 14000 نفر به آن آلوده اند . مجموعه مسائل موجود ، دست اندرکاران و آگاهان را می بایست وادار به برنامه ریزی و اقدامات مناسب جهت كنترل معضلات اجتماعی نماید . یکی از استراتژی های مهم مبارزه با بروز معضلات اجتماعی ، آموزش و اطلاع رسانی است . ما نیز به نوبه خود کوشیده ایم سهمی کوچک در آگاهی رسانی به جوانان و هم وطنان داشته باشیم و با ترسیم روشهای پیشگیری و درمان معضل اعتیاد ، قدمی هر چند کوچک برای کمک به هم وطنان خود برداریم .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389ساعت 17:0  توسط فائزه(ز -محمدی )  | 

انتخاب عاقلانه زندگی عاشقانه

خانواده مهمترین نقش را در سعادت جامعه دارد و حصول به این سعادت به دو عامل مشخص بستگی دارد:
۱) آگاهی- توانایی و سلامت خانواده ها
۲) آگاهی- توانایی و سلامت مدیران ارشد اجتماعی
اگر این دو وجود داشته باشد، جامعه به سعادت می رسد، در غیر اینصورت خیر.

اموزش نردبان تکامل انسانی است و اگر آموخته های فرد را از وی بگیرند، موجودی ناتوان، ذلیل و مفلوک خواهد بود. در این میان آموزش ازدواج به افراد جامعه جهت شکل دادن خانواده ای سالم از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای آموختن رانندگی باید ۲۰-۱۰ ساعت آموزش رانندگی ببینید، یک کتاب آیین نامه را امتحان بدهید، این در شرایطی است که سخت گیری ها را پشت سر بگذارید و در مقابل آیا برای کاری که میلیون ها میلیون برابر از رانندگی پیچیده تر، دشوارتر و حساس تر است، ما به اندازه رانندگی ۲۰ ساعت که هیچی، آیا ۲۰ دقیقه یا ۲۰ ثانیه آموزش دیده ایم؟



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و هفتم آبان 1389ساعت 16:31  توسط فائزه(ز -محمدی )  | 

برای کودکان تان قصه بگویید



 

قصه گویی راهکار موثری برای ارتقای درک رفتارهای شفاهی و عملی است و به قول ماکادو ، فعالیتی است که از انسان ها ، انسان می سازد و افراد به وسیله ی داستان هایی که می شنوند ، شکل داده می شوند . کستنبام نیز معتقد است که قصه ها به فرد کمک می کنند تا تخیلات ، رویدادها و تصوراتش را در یک کلیت یکپارچه منسجم کند و این باعث ارتقای خودآگاهی او می شود .در واقع قصه ها چارچوبی فراهم می کنند تا از خودفهمی ، کارایی در روابط بین فردی افزایش یابد . افراد هنگام بیان داستان ، توالی و رابطه های معنادار را کشف میکنند و نسبت به وضعیت خود بینش عمیق تری به دست می آورند . از قصه ها می توان برای اثر گذاری بر حوزه وسیعی از یافته ها و نیاز ها از جمله رفتارهای حمایت کننده ، ترس از تنهایی ، ارتباط ها و … استفاده کرد . بر اساس نظریه بندورا ، کودک از طریق تجربه جانشینی با قهرمان داستان همانند سازی کرده و پیامدهای رفتار را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد . سپس آن را الگوبرداری نموده و به کار می برد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم آبان 1389ساعت 19:59  توسط فائزه(ز -محمدی )  | 

به هر دری می‏زنم آروم نمی‏شم



مدتی است آرامش خاطر ندارم . به هر دری می‏زنم آرام نمی‏شوم . به شعر، موسیقی ملایم، استاد دانشگاه، دوست، نوشتن و هزار و یک وسیله دیگر متوسل شده‏ام، اما همه این‏ها یا اصلا اثر ندارد یا اثر موقت دارد . راستش را بگویم – ما که عارف و سالک طریقت نیستیم – نمی‏دانم چگونه انسان با یاد و کلام خدا آرامش می‏یابد; یعنی عملا نمی‏دانم چه کنم . خوب، حالا سؤالم را دریافتید؟
برای رسیدن به حالت آرامش و قرار روانی، توجه به نکات زیر ضرورت دارد:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم آبان 1389ساعت 19:57  توسط فائزه(ز -محمدی )  | 

روان‌شناسی خرید

 

نویسنده:دکتر بهروز دولتشاهی/ روان‌شناس

الگوی خرید از والدین شروع می‌شود. در خانواده‌ای که عموما والدین به دنبال خریدن وسایل مارک‌دار و گران‌ هستند، بچه‌ها هم می‌آموزند که وسایل گران تهیه کنند. شاید بهتر باشد بگوییم در این زمینه به غیر از بچه‌ها که کمترین نقش را دارند، والدین و نهایتا شاید اولیای مدارس در درجه دوم بیشترین نقش را داشته باشند. به غیر از الگوی خرید والدین گاهی پیش می‌آید که خود بچه‌ها در مدرسه، دست دیگران وسایلی را می‌بینند که گران‌تر است و دوست دارند این وسایل را داشته باشند.

گاهی والدین هیچ مانعی در برابر درخواست‌های فرزندان ایجاد نمی‌کنند و هر چه آنها بخواهند برایشان برآورده می‌کنند تا رشد بهتری داشته باشند یا به عبارتی برایشان مشکل است تا با خواسته فرزندان‌شان مقابله کنند ولی درنهایت نباید فراموش کنیم که این والدین هستند که باید برای بچه‌ها تعیین تکلیف کنند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم آبان 1389ساعت 19:52  توسط فائزه(ز -محمدی )  | 

لکنت زبان

 

ناتوانی در بیان کامل کلمات و منظور مورد نظر و همچنین تکرار ابتدا ویا انتهای یک کلمه برای چندین بار در بین کودکان ۲ تا ۳ سال امری کاملاً طبیعی و رایج است که پس از مدتی رفع شده و نباید آنها را لکنت زبان،که یک مشکل واقعی در تلفظ محسوب می شود، اشتباه گرفت. بنابراین اگر فرزندتان در سه سال اول، قادر به روان صحبت کردن نیست، هرگز او را مسخره و یا سرزنش نکنید. اینک ثابت شده است که انتظار غیر واقعی والدین از کودک برای به کار بردن جملاتی صحیح و واضح، درست هنگامی که او در حال فراگیری صحبت کردن است، سرزنش های جدی آن ها در مواقعی که کودک در تلفظ کلمات دچار اشتباه می شود و انتظار آنها در تسریع سخن گفتن از جمله مهمترین عوامل بروز لکنت درکودک می باشند.
با نگاهی واقع بینانه می توان دریافت که پیامد چنین رفتارهایی برانگیختن حس عدم اعتماد به خود، تشویش، اضطراب و استرس روحی می باشد. بنابراین والدین بایستی به هنگام صحبت کردن کودک، با صبر و حوصله تمام به حرفهای او گوش داده و توقع انجام کاری که قادر به آن نیست نداشته باشند.
- بهتر است هنگام استفاده کودک ازکلمات و یا صداهای جدید، او را مورد حمایت و تشویق قرار داد.
منبع: کتاب کودک من

+ نوشته شده در  شنبه پانزدهم آبان 1389ساعت 19:49  توسط فائزه(ز -محمدی )  |